Trybunał Sprawiedliwości UE o rozpowszechnianiu utworu
W dniu 13 maja 2015 roku Trybunał Sprawiedliwości UE ogłosił wyrok mający istotne znaczenie dla praktyki prawnoautorskiej.
Sprawa dotyczy sporu między Dimensione Direct Sales Srl Michael Labianca a Knoll International SpA (sygn. C-516/13).
W dużym uproszczeniu spór sprowadzał się do tego czy samo publiczne oferowanie określonych produktów do sprzedaży (w tym również gdy oferta nie doprowadzi do sprzedaży) oraz działania reklamowe z tym związane, stanowią naruszenie praw autorskich - jako nieuprawnione rozpowszechnianie.
Trybunał uznał, że podmiot uprawniony powinien mieć prawo sprzeciwienia się ofertom sprzedaży towarów, jeśli stanowi to naruszenie praw autorskich. Trybunał wywiódł powyższe z interpretacji postanowień art. 4 ust. 1 dyrektywy 2001/29/WE2, które zdaniem Trybunału winne być wykładane szeroko albowiem harmonizacja prawa autorskiego powinna opierać się na wysokim poziomie ochrony, zaś sam system ochrony praw autorskich powinien być skuteczny i rygorystyczny.
Opisane wyżej stanowisko Trybunału odbiega od dotychczasowej linii orzecznictwa, dotąd bowiem uznawano, że do rozpowszechniania dochodzi dopiero z momentem zawarcia transakcji sprzedaży bądź innej formy przeniesienia własności.
Żródło: wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 13.05.2015 roku ws. C-516/13 w sprawie Dimensione Direct Sales Srl Michael Labianca a Knoll International SpA